Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Skip to main content
CONTRIBUȚII TIMBRU MONUMENTE ISTORICE ȘI AFCN.

CONTRIBUȚII TIMBRU MONUMENTE ISTORICE ȘI AFCN.

| Direcția Județeana pt. Cultură Bihor | Agendă publică

INFORMARE cu privire la taxa de Timbru a Monumentelor Istorice (TMI), potrivit art.51, alin (3) din Legea 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, TMI  este o taxă obligatorie pentru operatorii economici care desfăşoară activităţi generatoare de venituri din vânzări de produse şi servicii care promovează sau utilizează imagini cu monumente istorice, clădiri de patrimoniu sau imobile situate în zona de protecţie a monumentelor istorice 

TMI se aplică în procent de 2% din vânzările de produse şi servicii care promovează sau utilizează imagini cu monumente istorice rezultate din:

a) cărţile poştale ilustrate, plicurile, mărcile poştale, hărţile, pliantele, broşurile, revistele, ghidurile turistice, cărţile, albumele, atlasele, enciclopediile, filmele artistice şi documentare, casetele video, compact-discurile, diapozitivele, videoclipurile, cardurile bancare şi cartelele telefonice comercializate în România, reprezentând monumente istorice individualizate sau în ansambluri, prin imagini fotografice sau reprezentări grafice de interior sau exterior;

b) biletele de intrare, inclusiv taxele de fotografiere sau de filmare, pentru monumentele istorice puse la dispoziţie publicului, în totalitate ori în parte, aflate în proprietatea sau în folosinţa persoanelor juridice de drept privat care desfăşoară activităţi economice;

c) biletele de intrare la manifestările culturale, sportive sau de agrement, târguri şi expoziţii desfăşurate în spaţii situate în zona de protecţie a acestora sau în zonele construite protejate.

Sunt exceptate de la plata timbrului monumentelor istorice

Muzeele care funcţionează în clădiri monumente istorice sau în zone de protecţie ale acestora.
Pot fi exceptaţi de la plata taxei timbrului monumentelor istorice operatorii economici care, prin activităţile pe care le desfăşoară, contribuie la protejarea monumentelor istorice cu o sumă cel puţin egală celei pe care o datorează la plata taxei timbrului monumentelor istorice.

TEMEI LEGAL - Acte normative privind stabilirea, vărsarea şi gestionarea sumelor care constituie timbrul monumentelor istorice: 

Legea 422/2001 privind protejarea Monumentelor Istorice, republicată


INFORMARE cu privire la obligaţiile operatorilor economici de a vira contribuţiile la Fondul Cultural Naţional (FCN), conform ORDONANŢEI nr. 51 din 11 august 1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare nerambursabilă a proiectelor culturale, cu modificările şi completările ulterioare;

Operatorii economici, agenţiile imobiliare, după caz, aşa cum sunt menţionaţi la  art.21 alin 1, lit.a)b)c)g)h)j)n) vor contribuii lunar cu:

  • O  cotă de 5% din încasările operatorilor economici care realizează, în vederea comercializării, reproduceri, copii sau mulaje realizate după bunuri culturale mobile aflate în proprietate publică ori după monumente sau componente ale monumentelor istorice aflate în proprietate publică;

  •  o cotă de 5% din încasările din comisioane, realizate de operatorii economici din vânzarea, prin licitaţie publică, a bunurilor culturale mobile;

  •  o cotă de 2% din încasările realizate de agenţiile imobiliare din intermedierea vânzării imobilelor monumente istorice;

  • o cotă de 2% din încasările realizate de operatorii economici din vânzarea produselor de artă populară;

  •  o cotă de 0,1% din încasările realizate de operatorii economici din activităţi economice desfăşurate în incinta imobilelor având regim juridic de monumente istorice proprietate publică şi/sau privată, cu excepţia: activităţilor cu scop educativ, cultural şi farmaceutic; şi încasărilor din activităţi pentru care se datorează timbrul monumentelor istorice în conformitate cu prevederile art.51 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

  •  o cotă de 1% din încasările realizate de operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în domeniul impresariatului artistic;

  • o cotă de 0,5% din devizul general al investiţiilor autorizate să se realizeze de către operatorii economici pentru construcţiile amplasate în zona de protecţie a monumentelor istorice proprietate publică şi/sau privată, în zone construite protejate, ansambluri sau situri urbane, după caz;

În fiecare lună, contribuabilii vizați de dispozițiile ordonanței au obligația să calculeze, să declare și să vireze cotele din veniturile realizate în bugetul FCN. Pentru detalii accesaţi www.afcn.ro link CONTRIBUŢII

TEMEI LEGAL - Acte normative privind stabilirea, vărsarea şi gestionarea sumelor care constituie Fondul Cultural Național: 

- Ordonanța nr. 51 din 11 august 1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare a programelor şi proiectelor culturale, cu completările și modificările ulterioare. 

 

INFORMARE cu privire la taxa de Timbru a Monumentelor Istorice (TMI), potrivit art.51, alin (3) din Legea 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, TMI  este o taxă obligatorie pentru operatorii economici care desfăşoară activităţi generatoare de venituri din vânzări de produse şi servicii care promovează sau utilizează imagini cu monumente istorice, clădiri de patrimoniu sau imobile situate în zona de protecţie a monumentelor istorice 

TMI se aplică în procent de 2% din vânzările de produse şi servicii care promovează sau utilizează imagini cu monumente istorice rezultate din:

a) cărţile poştale ilustrate, plicurile, mărcile poştale, hărţile, pliantele, broşurile, revistele, ghidurile turistice, cărţile, albumele, atlasele, enciclopediile, filmele artistice şi documentare, casetele video, compact-discurile, diapozitivele, videoclipurile, cardurile bancare şi cartelele telefonice comercializate în România, reprezentând monumente istorice individualizate sau în ansambluri, prin imagini fotografice sau reprezentări grafice de interior sau exterior;

b) biletele de intrare, inclusiv taxele de fotografiere sau de filmare, pentru monumentele istorice puse la dispoziţie publicului, în totalitate ori în parte, aflate în proprietatea sau în folosinţa persoanelor juridice de drept privat care desfăşoară activităţi economice;

c) biletele de intrare la manifestările culturale, sportive sau de agrement, târguri şi expoziţii desfăşurate în spaţii situate în zona de protecţie a acestora sau în zonele construite protejate.

Sunt exceptate de la plata timbrului monumentelor istorice

Muzeele care funcţionează în clădiri monumente istorice sau în zone de protecţie ale acestora.
Pot fi exceptaţi de la plata taxei timbrului monumentelor istorice operatorii economici care, prin activităţile pe care le desfăşoară, contribuie la protejarea monumentelor istorice cu o sumă cel puţin egală celei pe care o datorează la plata taxei timbrului monumentelor istorice.

TEMEI LEGAL - Acte normative privind stabilirea, vărsarea şi gestionarea sumelor care constituie timbrul monumentelor istorice: 

Legea 422/2001 privind protejarea Monumentelor Istorice, republicată


INFORMARE cu privire la obligaţiile operatorilor economici de a vira contribuţiile la Fondul Cultural Naţional (FCN), conform ORDONANŢEI nr. 51 din 11 august 1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare nerambursabilă a proiectelor culturale, cu modificările şi completările ulterioare;

Operatorii economici, agenţiile imobiliare, după caz, aşa cum sunt menţionaţi la  art.21 alin 1, lit.a)b)c)g)h)j)n) vor contribuii lunar cu:

  • O  cotă de 5% din încasările operatorilor economici care realizează, în vederea comercializării, reproduceri, copii sau mulaje realizate după bunuri culturale mobile aflate în proprietate publică ori după monumente sau componente ale monumentelor istorice aflate în proprietate publică;

  •  o cotă de 5% din încasările din comisioane, realizate de operatorii economici din vânzarea, prin licitaţie publică, a bunurilor culturale mobile;

  •  o cotă de 2% din încasările realizate de agenţiile imobiliare din intermedierea vânzării imobilelor monumente istorice;

  • o cotă de 2% din încasările realizate de operatorii economici din vânzarea produselor de artă populară;

  •  o cotă de 0,1% din încasările realizate de operatorii economici din activităţi economice desfăşurate în incinta imobilelor având regim juridic de monumente istorice proprietate publică şi/sau privată, cu excepţia: activităţilor cu scop educativ, cultural şi farmaceutic; şi încasărilor din activităţi pentru care se datorează timbrul monumentelor istorice în conformitate cu prevederile art.51 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

  •  o cotă de 1% din încasările realizate de operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în domeniul impresariatului artistic;

  • o cotă de 0,5% din devizul general al investiţiilor autorizate să se realizeze de către operatorii economici pentru construcţiile amplasate în zona de protecţie a monumentelor istorice proprietate publică şi/sau privată, în zone construite protejate, ansambluri sau situri urbane, după caz;

În fiecare lună, contribuabilii vizați de dispozițiile ordonanței au obligația să calculeze, să declare și să vireze cotele din veniturile realizate în bugetul FCN. Pentru detalii accesaţi www.afcn.ro link CONTRIBUŢII

TEMEI LEGAL - Acte normative privind stabilirea, vărsarea şi gestionarea sumelor care constituie Fondul Cultural Național: 

- Ordonanța nr. 51 din 11 august 1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare a programelor şi proiectelor culturale, cu completările și modificările ulterioare. 

 

Alte articole

| Direcția Județeana pt. Cultură Bihor | Agendă publică
| Direcția Județeana pt. Cultură Bihor | Agendă publică